2013-01-04

Jimbaran och Uluwatu

En och en halv dag i Jimbaran med halvdåligt väder, alltså regn, sol, regn, sol... Regnperioden är i antågande på Bali. Det blev just inte mycket bad dessa sista dagar på Bali, inte som vi tänkt oss. Enda gången det var dags för bad skulle det ske i poolen som hörde till rummet vi hyrde. Det såg okej ut när jag gled ner i vattnet för att svalka mig men efter att ha sparkat runt där en stund upptäckte jag till min förfäran att där flöt runt små vita äckliga larver. Jag for upp med ett skrik och skrubbade mig ren i duschen två-tre gånger. Det där hotellet, Heaven Hills villas var en riktig besvikelse faktiskt på många sätt och vis (så många att jag inte ska trötta ut er med detaljerna). Det låg långt utanför Jimbaran och att ta taxi till stranden hade ju kunnat fungera bra om det inte vore för det ständiga trafikkaoset. Man fick planera dagsaktiviteterna noga för att slippa sitta och köa bort halva dagen. Ändå har jag köat mer än jag någonsin gjort!

Vi besökte Pura Luhur Uluwatu templet och alla dess apor. Det passade bra att göra en halvmulen dag som denna. Uluwatu tronade upp sig på klippan längst ut på spetsen flera meter ovanför det knallblå havet. Vägen ringlade sig upp mot templet och här och var stötte vi på apor. Det var närgångna och nyfikna apor, ja helt orädda. Antagligen lite för mycket matade av turister. Tydligen ska man inte hålla i små saker som man är rädd att bli av med.

Två kvällar på raken åt vi grillad färsk fisk på stranden i Jimbaran. Där dukas borden upp på stranden när solen går ner, killarna med banjo och trummor börjar spela och röken från tillagningen ligger tät. Detta var verkligen höjdpunkten i Jimbaran. Det var så gott!

Fiskare på stranden i Jimbaran

Uluwatu

Apa vid Uluwatu

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar