2012-12-28

Padangbai

Två dagar resa inklusive en gigantisk väntetid på 8 timmar i Qatar har äntligen belönats med sol och lata dagar på Bali. Vi har badat i poolen, snorklat i havet vid Blue Lagoon och promenerat i byn Padangbai till tonerna av Balinesisk entonig musik.
Taxin från flygplatsen tog oss förbi det livliga Denpasar och ut mot ett lugnare Bali. Mörkret gjorde det svårt att se något annat än bilar och mopeder som kryssade sig fram i trafiken, ja det var till och med lite hypnotiserande för trötta ögon. För mig och mina medresenärer gjorde detta att vi helt enkelt somnade trots taxichaufförens försök att peka ut saker i mörkret längs vägen.
Vi anlände till det ekologiska och otroligt trivsamma Bloo Lagoon Village vid midnatt. Att huset saknade väggar märkte vi knappt innan vi stupade i säng. Det här med att vara inne fast ute är väldigt trevligt och man vänjer sig relativt snabbt vid att duscha bland blommor och buskage. Häromdagen duschade jag ju faktiskt med fullmånen som badrums-lampa.
Just nu är Bali på väg in i regnperiod vilket vi inte alls störts av. Man får bara vänja sig vid att allt man gör ackompanjeras av grodornas kvackande. Natten som gick låg jag jetlaggad och klarvaken i sängen och lyssnade till åskan och regnet som smattrade mot taket. Jag smög mig till och med ut i vardagsrummet-utan-väggar för att ta mig en titt på blixtarna som lyste upp havet nedanför vårt hus.

Vulkanen Gunung Agung och husen i Bloo Lagoon i förgrunden

Soluppgång i Padangbai
Vulkanen Gunung Agung
Hus nummer 8 i Bloo Lagoon, Padangbai
T i badrummet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar